Haberler | Son dakika haber

Haberler ve son dakika gelişmeleri | Güncel haber

Türk bakliyat ve hububatına dış pazarda ağır ilgi

Global besin ticaretinde yaşanan sakinliğe karşın Türk besin eserleri 2025'in birinci 4 ayında hem ölçü hem de bedel bazında ihracat artışı sağladı. Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri'nden (GAİB) derlenen bilgilere nazaran, Türkiye ocak-nisan ...

Küresel besin ticaretinde yaşanan sakinliğe karşın Türk besin ürünleri 2025’in birinci 4 ayında hem ölçü hem de paha bazında ihracat artışı sağladı. Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri’nden (GAİB) derlenen bilgilere nazaran, Türkiye ocak-nisan devrinde 207 ülke ve özgür bölgeye 4 milyon 333 bin 686 ton hububat, bakliyat, yağlı tohum ve mamul ihraç etti. Bu ihracat karşılığında 4 milyar 179 milyon 581 bin dolar gelir elde edildi. Geçen yılın birebir devrine nazaran ihracatta miktar bazında yüzde 5, bedel bazında ise yüzde 5,5’lik artış yaşandı.

İRAN’DAN ÇİN’E, SUUDİ ARABİSTAN’DAN ALMANYA’YA TÜRK ESERİ AKINI

İhracat sayılarında en dikkat alımlı artışlardan biri Suudi Arabistan’a oldu. Bu ülkeye yapılan ihracat yüzde 63,3’lük artışla 158 milyon 490 bin dolara ulaştı. Birebir devirde Cezayir’e ihracat yüzde 43,8 artarak 161 milyon 548 bin dolara, Almanya’ya ise yüzde 18 yükselerek 143 milyon 392 bin dolara çıktı. GAİB datalarına göre, en fazla ihracat yapılan bölge 1 milyar 400 milyon 996 bin dolarla Orta Doğu oldu. Afrika ülkeleri 998 milyon 735 bin dolarla ikinci, Avrupa ülkeleri ise 626 milyon 352 bin dolarla üçüncü sırada yer aldı.

İRAN, ABD VE SURİYE TÜRK GIDASINDA BİRİNCİ 3’TE

Ülke bazlı ihracatta ise Türkiye’nin en büyük pazarı Irak oldu. Bu ülkeye 647 milyon 582 bin dolarlık eser gönderildi. Onu 266 milyon 534 bin dolarla ABD, 219 milyon 53 bin dolarla ise Suriye izledi. Bu ülkelerdeki istikrarlı talepler, Türk üreticilerin pazardaki yerini sağlamlaştırdı.

“KALİTE, TÜRKİYE’Yİ ÖNE ÇIKARTTI”

Türkiye İhracatçılar Meclisi Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Lideri Ahmet Tiryakioğlu, global pazardaki daralmaya karşın Türkiye’nin ihracat artışı yakalamasını ürün kalitesine bağladı. Tiryakioğlu, “Dünyanın en büyük tahıl ithalatçısı Çin’deki talebin düşmesi ve Brezilya ile Rusya’nın arzlarındaki daralma, global pazarı olumsuz etkiledi. Bu ortamda Türkiye’nin ihracatının artması kalitemizle direkt ilişkili” dedi.

ÇİN, BREZİLYA VE RUSYA GERİLERKEN TÜRKİYE YÜKSELİŞTE

Ahmet Tiryakioğlu, global besin ticaretinde bir yavaşlama olduğuna dikkat çekerek, “Brezilya, mısır; Rusya ise arpa ihracatında arzı düşürdü. Buna karşın Türkiye sistemli alım yapılan eserlerde yükseliş yaşadı. Bu da Türk besin sektörünün global rekabet gücünü artırdı” tabirlerini kullandı.

TÜRKİYE, BESİN İHRACATINDA SAĞLAM TERCİH HALİNE GELDİ

Uzmanlar, bu dataların Türkiye’nin global pazarda güvenilir besin tedarikçisi haline geldiğini gösterdiğini belirtiyor. Kalite, sürdürülebilir üretim, lojistik gücü ve dış ticaretteki istikrar; Türk besin ihracatını güçlendiren ana etkenler ortasında sayılıyor.